Je bent waarschijnlijk aan het overwegen om nu een online aanwezigheid op te bouwen. Maar ondertussen vraag je jezelf af hoe je hieraan begint met tal van mogelijkheden die de online wereld te bieden heeft. Geen zorgen. In dit blogartikel leggen we in 5 simpele stappen hoe je een online marketingstrategie moet ontwikkelen voor je bedrijf.
Stap 1. Heldere Doelen Definiëren
De eerste stap om een online marketingstrategie te kunnen ontwikkelen is natuurlijk beginnen met heldere doelen te stellen. Stel jezelf de vraag wat je precies met een online aanwezigheid wilt bereiken. Wil je bijvoorbeeld meer online afspraken kunnen vastleggen of wil je je omzet verhogen? Schrijf het op.
Stap 2. Doelgroep Bepalen
In de online wereld kan je onmogelijk tot iedereen richten en communiceren. Vandaar het is aangeraden om jouw doelgroep te bepalen vooraleer je een online aanwezigheid opbouwt. Een doelgroep kan beschreven worden als een groep mensen die je wilt benaderen met jouw diensten of producten.
Stap 3. Online Kanalen vaststellen
Nu dat je jouw doelgroep hebt bepaald laten we nu beginnen met het vaststellen van online kanalen. Hoe doe je dit? Simpel. Stel jezelf de vraag waar online jouw doelgroep de meeste tijd doorbrengen. Het antwoord op deze vraag bepaalt op welke online kanalen je actief moet zijn.
Stap 4. Actieplan ontwikkelen
Antoine de Saint-Exupery had ooit gezegd: Een doel zonder een plan is slechts een wens. Hij had gelijk. Zonder een plan kan je helemaal geen enkel doel verwezenlijken. Nou, om zo een actieplan te kunnen ontwikkelen, maak je eerst een to do-lijst en vervolgens vertaal je dit naar een actieplan.
Stap 5. Resultaten meten en optimaliseren
Meten. Meten. En nog eens meten en vervolgens optimaliseren. Als je wilt weten of je vooruitgang aan het boeken bent, moet je jouw resultaten meten, analyseren, en vervolgens optimaliseren.
Ben je benieuwd hoe wij jou kunnen helpen met het ontwikkelen van een online marketingstrategie voor jouw bedrijf? Vraag nu gratis een consultatie gesprek aan.