Ongeacht de grootte van jouw bedrijf of hoe lang je al actief bent…
Een ding is zeker.
Elk lokaal bedrijf moet een online aanwezigheid hebben. Een online aanwezigheid is vandaag de dag meer dan ooit belangrijker geworden voor lokale bedrijven. Zeker nu we te midden van een wereldwijde pandemie leven.
Denk maar eens aan hoeveel bedrijven die op de proef zijn gesteld door deze pandemie. Sommige van deze bedrijven hebben zelfs de deuren moeten sluiten doordat ze hun dagelijkse activiteiten niet konden verderzetten.
Daarom, met dit blogartikel willen we je wegwijs maken hoe je daadwerkelijk en makkelijk een online aanwezigheid kan opbouwen voor jouw bedrijf. Dit doen we op basis van 5 makkelijke tips. Denk eraan, je hoeft helemaal geen marketing expert te zijn om deze tips te kunnen toepassen en om resultaten te kunnen zien.
Tip 1. Vermelding in lokale online gids
Eerlijk gezegd, een online aanwezigheid opbouwen is tegenwoordig niet meer ingewikkeld. Zo kan je met een vermelding van jouw bedrijf in een lokale online gids al online aanwezig zijn. We hebben het specifiek over Google Mijn Bedrijf.
Stel, wanneer iemand in jouw regio via Google naar de diensten zoekt die jouw bedrijf te bieden heeft, dan verschijnt jouw bedrijf in de zoekresultaten. Op deze manier kunnen mensen meteen in contact komen met jouw bedrijf.
Het is wel van cruciaal belang dat jouw contactgegevens in Google Mijn Bedrijf up-to-date zijn. Zo loop je potentiële klanten niet mis.
Tip 2. Social media pagina aanmaken
In de digitale wereld van vandaag kunnen wij Social Media niet meer wegdenken. Hierop brengen de meeste mensen het grootste deel van hun tijd online door. Zo is het bij het opbouwen van een online aanwezigheid Social Media is niet langer optioneel maar een must-have.
De eerste stap naar het opbouwen van Social Media aanwezigheid is het kiezen van de juiste Social Media platformen voor jouw bedrijf. De beste manier om dit te doen is door vast te stellen op welke Social Media platformen jouw klanten het grootste deel van hun tijd online doorbrengen. Hierop maak je dan een pagina aan.
Nu vraag je je zeker af welke Social Media platformen zijn er…
Dit is een terechte vraag en verdient een antwoord. Er zijn allerlei verschillende Social platformen zoals:
Volgens intelligentonline.nl, de top 5 meest gebruikte Social Media platformen zijn WhatsApp, Facebook, YouTube, Instagram en Linkedin. Natuurlijk hoef je niet actief te zijn op al deze platformen. Afhankelijk van waarop jouw klanten tijd online doorbrengen, kies er 1 of 2 om op te focussen.
Tip 3. Een professionele website bouwen
Zeer waarschijnlijk denk je dat je het genoeg hebt met een lokale online gids of enkel met een Social Media pagina en dat je helemaal geen website nodig hebt…
Dit is ver van de waarheid.
In anno 2022 hoort elk bedrijf een eigen website te hebben.
Waarom?
Een website is nodig om gedetailleerde informatie over jouw bedrijf en diensten aan jouw klanten te kunnen verstrekken.
Bij het bouwen van een website moet je zeker vaststellen wat jouw klanten hierop moeten kunnen doen. Met andere woorden, welke actie moeten ze kunnen nemen?
Wil je bijvoorbeeld gebeld worden? Zet dan jouw telefoonnummer op een vaste plek op elke pagina. Of wil je dat klanten offertes aanvragen? Zorg dan dat deze functie overal op elke pagina zichtbaar is.
Daarnaast moet jouw website mobielvriendelijk zijn. De meeste van jouw klanten gebruiken tegenwoordig meer en meer smartphones of tablets om naar de diensten of producten via Google te zoeken. Meestal doen ze dit wanneer ze on-the-go zijn en geen pc ter beschikking hebben.
Tip 4. Aantrekkelijke content maken
Een vermelding in een lokale online gids hebben is een goed begin om online aanwezigheid op te bouwen.
Maar dit is niet genoeg. Erger nog, het is zelfs niet genoeg om enkel een website of Social Media pagina te hebben. Hier is de reden…
Je moet content maken die jouw klanten online zoeken en aantrekkelijk vinden. Zonder content word je moeilijk online gevonden. Met andere woorden, hoe meer content je maakt hoe groter de kans is om in de zoekresultaten te kunnen verschijnen en hoe makkelijker je online wordt gevonden.
Laten we eerst beginnen met de definitie van content. In de online wereld wordt content beschreven als alle informatie die zichtbaar of hoorbaar is op een webpagina. Deze informatie is te vinden in de vorm van video, afbeeldingen, teksten en of audio.
Maar waarover zou je dan content kunnen maken?
Over alles wat jouw klanten specifiek online aan het zoeken zijn. Daarom voordat je begint met content te creëren het is aangeraden om een strategie te ontwikkelen. Wij gaan hierover in een apart blogartikel hebben.
Tip 5. Een email lijst opbouwen
Last but not least, een andere manier om jouw online aanwezigheid te kunnen opbouwen is door een email lijst op te bouwen. Hiermee kan je dagelijks, wekelijks of maandelijks in contact komen met jouw huidige en potentiële klanten.
Je kan een email lijst opbouwen en laten groeien door iets gratis en aantrekkelijk op jouw website aan te bieden in ruil voor emailadressen.
Met andere woorden, je bezoekers moeten jou eerst hun emailadressen geven voordat zij toegang kunnen krijgen tot wat jij gratis te bieden hebt.
Ben je benieuwd hoe wij jou kunnen helpen met het opbouwen van een online aanwezigheid voor jouw bedrijf? Ontdek snel onze digitale marketingoplossingen en vraag onze gratis consultatie aan.